donderdag 5 maart 2009

Lessenserie Groep 6 Griezelen


Griezelen

Les 1: Voorlezen De griezelbus + woordweb


Doel:
Het doel van deze les is om het thema Griezels te introduceren.

Inleiding:
Lees het boek "de Griezelbus" van Paul van Loon voor. Bedenk hierbij wel goed of er kinderen in de klas zitten die na dit boek misschien niet meer kunnen slapen. Wanneer dit wel het geval is kun je uit de andere Kippenvel boeken uit de leskist kiezen.

Kern:
Bespreek met de kinderen wat ze het engste deel vonden aan het boek. En wat vonden ze juist helemaal niet eng? Kan datgene wat gebeurde in het boek ook echt gebeuren?

Afsluiting:
Maak samen met de kinderen een woordweb met het woord "Griezelig" in het midden. Omdat iedereen een ander idee heeft bij griezelig komen hier veel verschillende woorden op te staan. Hang dit woordweb op een goed zichtbare plek in de klas en vertel de leerlingen dat de woorden die erop staan tijdens dit project zeker niet fout geschreven mogen worden.

Les 2: Bloedschilderijen maken

Inleiding:
De leerlingen krijgen eerst een aantal plaatjes te zien van bloederige letters (zie bijlage). Hierna leg je ze uit dat ze hun eigen naam ook in bloederige letters gaan schrijven. Dit gaan ze doen met rode ecoline. Wanneer ze een letter schrijven en vanaf de bovenkant blazen met een rietje druipen er "bloed"druppels naar beneden.

Kern:
De kinderen gaan aan de slag.

Afsluiting:
Hang samen met de kinderen de bloedschilderijen op in de klas.

Les 3: Bang zijn!

Doel:
De kinderen duidelijk maken dat iedereen wel eens bang is en dat het belangrijk is om erover te praten.

Inleiding:
Lees het boek 'Merel is bang' voor.

Kern:
Bespreek met de kinderen waar Merel allemaal bang voor was. Stel hierna de vraag of de kinderen wel eens bang zijn en waarvoor dan. Waarschijnlijk kun je ook een voorbeeld geven waar je zelf bang voor bent, want iedereen is wel eens bang.

Afsluiting:
Rol de rol behang uit en laat de kinderen daarop met verf hun angsten tekenen. Hierdoor krijg je een grote poster met alle angsten in één. Hang deze aan de muur, zodat alle kinderen hem goed kunnen zien.

Les 4: Zelf griezelboeken lezen




Inleiding:
Alle griezelboeken uit de leskist liggen uitgespreid op tafel. De kinderen mogen in tweetallen een boek uitkiezen.

Kern:
De kinderen lezen de boeken in tweetallen en maken er een korte samenvatting van.

Afsluiting:
Laat de kinderen het griezeligste deel van hun boek aan een ander tweetal voorlezen. Uit de twee boeken die ze gelezen hebben kiezen ze de engste. Deze engste stukjes worden nog een keer voor de klas voorgelezen. Hierna wordt er gestemd wat het engste boek is.

Les 5: Lied griezels



Inleiding:
Laat de kinderen het lied 'Blijf maar lekker thuis' van de cd 'de Griezeltoer' een aantal keer horen. Hierbij is het belangrijk dat ze de melodie van de coupletten kunnen onthouden.

Kern:
De kinderen gaan in groepjes van 4 een couplet bij het lied schrijven. Deze moet op de melodie van het liedje zijn.

Afsluiting:
Samen met de kinderen zing je het lied nog een keer, maar nu met de eigen gemaakte coupletten.

Les 6: Griezelknutsel

Voorbereiding:
De kinderen nemen allemaal een oude sok mee naar school.
Er wordt kosteloos materiaal verzameld

Inleiding:
In de klas staat een tafel met daarop allerlei kosteloos materiaal. Vertel de kinderen dat ze van de sok de engste griezel gaan maken die ze maar kunnen bedenken. Hiervoor mogen ze van alles gebruiken.

Kern:
De kinderen gaan aan de slag met de materialen en zorgen ervoor dat elke sok er super eng uitziet.

Afsluiting:
Na het creëren van deze sokpoppen gaan de kinderen in groepjes van vier korte poppenkastspelen bedenken die ze uitvoeren voor de klas.

Les 7: Griezelverhalen

Doel:
Vormen van mooie zinnen, zodat er een goed griezelverhaal ontstaat

Inleiding:
Vertel de kinderen dat ze nu heel veel van griezels afweten en eigenlijk wel "Griezelexperts" zijn. Nu kunnen ze hun eigen griezelverhaal gaan schrijven. Vertel van te voren wat voor eisen je stelt aan het verhaal. Dus een titel en een goed einde.

Kern:
De kinderen gaan aan de slag met het verhaal. Geef ze eerst wat tijd om na te denken waarover het verhaal gaat en laat ze daana pas schrijven.

Afsluiting:
Laat de kinderen in momenten waarop er tijd over is de verhalen voorlezen in de klas. Aan het eind van de week wordt er een griezelwinnaar gekozen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten